מהו מרכז הערכה?
מרכז הערכה הוא מפגש קבוצתי שמטרתו לבחון יכולות שקשה לבטא ולבחון בראיון; יכולות של עבודה בצוות, מנהיגות, יצירתיות, רצינות ועוד בהתאמה לתפקיד ולחברה אליהם אתם נבחנים. במרכז הערכה לא יתקבל המועמד הטוב ביותר אלא זה שטוב ביותר לתפקיד ולחברה אליהם הוא נבחן.
מרכז הערכה בד”כ מחולק למספר חלקים, לעיתים ממשיכים בתהליך רק עם חלק מהנבחנים, (יש הממשיכים עם המועמדים שרוצים להמשיך איתם בתהליכים ולעיתים דווקא עם אלה שמתלבטים לגביהם, המשך התהליך הוא לרוב ראיון).
לרוב המשימה קשורה לתפקיד אליו אתם נבחנים
לדוגמא במשימה לתפקיד של ר”צ (ראש צוות), תקבלו רשימת משימות ביום עבודה טיפוסי של ר”צ ותצטרכו לדרג אותן לפי דרגת החשיבות שנראית לכם (לדוג: הפקת דו”ח חשוב למנכ”ל, טיפול בבעיה אישית של אחד מאנשי הצוות, ראיון של מועמד חדש לצוות ועוד) אח”כ במשימה הקבוצתית תצטרכו לדרג שוב את המשימות בהחלטה משותפת של כל הקבוצה. אין דירוג נכון או לא נכון, נבדקת היכולת לקיים על כך דיון, להקשיב, להשמיע את דעתך, להשפיע, להנהיג, כיצד אתה מקבל את דעתם של אחרים, האם אתה כופה את דעתך, תוקפני, מקבל, מקשיב, קשוב ועוד.
משימה קבוצתית יצירתית: (בחלק ממרכזי ההערכה)
כגון: בניית מגדל מקלפים, בניית גשר מקשים. בד”כ מתחלקים לשתי קבוצות ומתקיימת גם תחרות בין הקבוצות. לא כ”כ חשוב לכמה זמן הקונסטרוקציה תחזיק מעמד, אחרי הכול אף אחד לא יסיע אח”כ משאיות על גשר הקשים שלכם, או יעביר עליו ספורטאים בטקס פתיחת המכביה, הדגש הוא עבודת הצוות, תחרותיות, מנהיגות, דמיון, יצירתיות וכו’.
הכנה לקראת מרכז הערכה
- שלב של איסוף מידע ומודעות לקראת הצפוי במהלך היום שלב זה מתחיל עוד לפני ההגעה למרכז ההערכה.
- דע לאן אתה הולך – כתובת, אפשרויות הגעה, שעת הגעה, משך זמן מרכז ההערכה, למי לפנות וכו’…
- חשוב להגיע למרכז בלבוש הולם (לא צעקני, לא חושפני, לא מרושל) לבושכם עשוי להשפיע על תהליך קבלת ההחלטה של המעריך והוא חלק מהרושם הראשוני שאתם יוצרים.
- מומלץ לישון היטב, לבוא רענן ובזמן.
במרבית מרכזי ההערכה יהיו:
- מספר משתתפים המתחרים על אותו תפקיד.
- מנחה – מעביר את המרכז.
- מעריך אחד או יותר.
מרכז הערכה מורכב ממספר שלבים:
- שלב ההצגה העצמית
בשלב זה תתבקש, לספר על עצמך, מבלי שהבוחנים קובעים את סדר סבב ההצגה העצמית (אין הגדרה ספציפית לתוכן, אולם לא פעם יכוונו המראיינים בשאלות עליהן הם מבקשים לקבל תשובה).
בשלב זה יושמו הדגשים על:
- כושר ביטוי רהיטות דיבור, שימוש בסלנג, שטף דיבור וארגון חשיבה (תוך לקיחה בחשבון את מדדי הלחץ הקיימים בסיטואציה כזו).
- יכולת הפרדה בין עיקר לטפל.
- יציבות תעסוקתית ואישית.
- יכולת מכירה אישית.
- מדדים אחרים נוספים בהתאם לדרישות התפקיד.
חשוב לדעת!
שלב זה דומה במהותו לשליחת קורות חיים. כפי שבקורות חיים נעלה התלבטויות לגבי עתידנו או שנפרוס אותם על פני כמה וכמה עמודים כך גם בשלב ההצגה העצמית, יש לערוך סקירה קצרה ועניינית על קורות חייך תוך “זריקת אור” על נקודות מפתח.
פרטים אישיים: שם, גיל, איזור מגורים, פירוט לגבי תעודות רלוונטיות, במידה וישנן. ניסיון מקצועי ופירוט תפקיד (תוך הדגשת נקודות שעתידות לסייע ולהוות יתרון עבורך בתפקיד החדש).
תרגל מה את/ה עתיד לומר! הכנה מראש של מספר שורות (3-4) אותן אתה עתיד לומר במהלך ההצגה העצמית ותרגולן. הכנה זו תמנע ממך מבוכה או גמגום במהלך ההצגה העצמית.
- שלב הדינאמיקה הקבוצתית
בחלק זה תועלה משימה לקבוצה (לעיתים תחולק המשימה לשניים: חלק 1-עבודה עצמאית, וחלק 2-לדיון קבוצתי). תתבקש למלא את דרישות המשימה בקבוצה בדרך כלל במגבלת זמן נתון.
ו ספורטאים בטקס פתיחת המכביה, הדגש הוא עבודת הצוות, תחרותיות, מנהיגות, דמיון, יצירתיות וכו’.
הכישורים הנבדקים בחלק זה הם:
- רמת התפקוד בתנאי לחץ
- לקיחת אחריות
- כושר מנהיגות מול היגררות חברתית
- יכולת לקבל החלטות
- מקומך בקבוצה
בחלק הזה יש לנקוט במספר אמצעי זהירות על מנת לעבור אותו בהצלחה:
מומלץ לשמור על איזון ולהימנע מלתפקד כמנהיג הקבוצה המשתלט על האחרים. בהחלט יש מקום להביא לידי ביטוי תכונות מנהיגות טבעיות הקיימות כמו אסרטיביות, כושר ארגון וכדומה אך מבלי לפגוע בחברי הקבוצה האחרים. מן הצד השני אל תצטנע, חשוב שנוכחותך תורגש.
שלב הסימולציות
בשלב זה תקבל אירועים בעייתיים, המעוררים קונפליקט בדרך כלל אירועים מעולם השירות והמכירה. הסימולציות בד”כ מתחברות אל התפקיד אליו אתם נבחנים ומתבצעות בד”כ בזוגות. כל אחד מקבל תפקיד אותו הוא צריך להציג לדוג’ אחד מהנבחנים יהיה לקוח עצבני והשני איש שרות. עליך לחשוב ולהחליט, כיצד אתה היית פותר את הבעיה בזמן אמת, תוך כדי משחק תפקידים. בכדי לבחון את המועמדים בסיטואציות חריגות ייצרו הבוחנים סביבה קיצונית.
הדגשים הנבחנים בשלב זה הם:
- שירותיות, סבלנות, הקשבה, אסרטיביות, יכולת לעמוד במצבים מלחיצים וקבלת החלטות בזמן אמת.
- יכולת מכירה (לתפקידים שדורשים זאת)
- יכולת להתמודד עם בעיות-יצירתיות ויכולת אלתור
- עצמאות בתפקיד מול קבלת מרות
חשוב לזכור:
בכדי להצליח עלייך לשתף פעולה!
חשוב לא לעצור את הסימולציות בטענות!
- התמודד עם מצבים! אל תברח מהם ואל תעביר את הבעיה לסמכות הגבוהה. אלא, תן מענה ברור, החלטתי ושירותי לעומד מולך גם אם יהיה עלייך ל”המציא” פתרון יצירתי עבור הלקוח.
- בטא הזדהות עם הלקוח “אני מבין כי…”, “אני יודע שזה לא נעים…”, “תן לי לבדוק איך אני יכול לעזור לך”
- התבטא בנימוס אך בנחרצות לגבי הרצון לסייע תוך הכרה במגבלות הארגון.
- בטא לויאליות לארגון כך שהלקוח/המתלונן, המוצג בסימולציה, ידע שאיש השירות הוא כאן בשבילו ומטרתו לסייע.
טיפים
- תהיה אקטיבי ויוזם “אני אחזור אלייך…”, “אני אברר…”
- תהיה יצירתי “אולי אתן לך X חלופי” , “אולי אוכל להציע לך…”
חשוב במהלך הדינאמיקה תידרש לקבל החלטה לגבי הסיטואציה ולעמוד מאחוריה גם אם הדבר עומד בניגוד לדעת הקבוצה. מותר להתפשר מתוך נימוק שמטרת הקבוצה וטובתה חשובות, או להשתכנע מדעות האחרים. בכל מקרה, עלייך לנמק באופן ברור וממוקד מדוע שינית את דעתך. כמו כן, יש להיזהר לא לוותר בקלות אבל גם לא להיות עיקש ולא מתפשר.
סימולציות לדוגמא
סימולציות שירות:
- לקוח עסקי גדול מאוד המתין כ- 20 דקות למענה של נציג שירות. הלקוח כועס מאוד על זמן ההמתנה הארוך ודורש לשוחח עם המנהל.
- מתקשרת לקוחה לחברה ודורשת את פירוט השיחות של בנה בן ה- 20. לדבריה החשבון נראה מוגזם והיא מעוניינת לבדוק שאין טעויות, לאישה אין ייפוי כח לחשבון של בנה ולכן אין באפשרותך להעביר לה פרוט שיחות.
- לקוח מועדף מעוניין לשדרג את המכשיר שלו ללא תשלום נוסף. לטענתו כל חודש מדבר במאות שקלים וע”כ זו הטבה שהוא חושב שמגיעה לו, במידה ולא תיתן לו אותה הוא יעזוב ויעבור לחברה מתחרה.
סימולציות מכירה:
- לקוח מתקשר לברר מדוע חויב בגין 100 ₪ על גלישה באינטרנט שלא ביצע ומציין שאף אינו יודע איך להיכנס לאינטרנט דרך המכשיר. צריך לפתור לו את הבעיה , כמו כן המשימה שהוגדרה לך ע”י ראש הצוות זה להציע לכל לקוח שפונה למוקד חבילת הוזלה לשיחות בסופ”ש : תשלום נוסף של 10 ₪ לחבילה, החבילה כוללת הנחה של 10 אגורות לדקת זמן אויר, לכל השיחות בסופי שבוע.
- הנך נציג שרות לקוחות של רשת ציוד משרדי ידועה ומוכרת, מתקשרת אלייך לקוחה עסקית גדולה ומבקשת להזמין 50 יחידות של טיפקס. הגיע אליכם מוצר חדש – “טיפקס עט” , אשר הנחו אותך לקדם את המכירות שלו – כיצד תבצע מכירה זו ?
שלבים נוספים
לעיתים מתבצעים שלבים נוספים מעבר לאלו שפורטו ועליהם נפרט בקצרה:
סוציומטרי
בתום מרכז ההערכה תתבקש לציין מתוך רשימת המועמדים הנוכחים במרכז את המועמד/מועמדים המתאימים ביותר לתפקיד לדעתך. בדרך כלל אין לחלק זה השפעה מכרעת על בחירת המועמדים אולם יש בו כדי לחזק/לאשש את החלטותיהם של המעריכים.
ראיון פסיכולוג
מטרת השיחה עם הפסיכולוג הינה לבחון את מידת התאמתך לארגון ואת התאמתו אלייך ולכן חשוב לשתף עמו פעולה. חלק זה יכלול תשאול לגבי עברך תוך נגיעה בנקודות אישיות. ייתכן שהפסיכולוג ינסה להביא אותך לכדי עימות ולשאול שאלות קשות. על ידי כך הוא מעוניין לבחון את כושר עמידתך במצבי לחץ, אימות “חורים שחורים” בקורות החיים שלך ונגיעה בנקודות חוזק וחולשה.
הכרה והבנת הצפוי עשויים לסייע לך לעבור את מרכז ההערכה בהצלחה רבה יותר!!!
לקביעת פגישת ייעוץ להכנה למרכז הערכה, מלאו את פרטיכם בטופס מטה ואנו נחזור אליכם באופן אישי לתיאום.